![](/media/lib/37/spirytyzm-422251611d3d0642c476a94e091a47cd.jpg)
Czynniki religijne wpływają na wielkość hipokampa
24 maja 2011, 15:31Istnieje związek między przynależnością do większościowej grupy religijnej i duchowym narodzeniem na nowo a zmianami w mózgach starszych ludzi. Naukowcy z Duke University mierzyli m.in. objętość hipokampa, który bierze udział w zapamiętywaniu i uczeniu. Jego obkurczenie, czyli atrofię, powiązano kiedyś z depresją oraz chorobą Alzheimera.
![](/media/lib/27/1210672195_725027-db7f824e2004649336451be34008e138.jpeg)
Kto nie przestrzega zasad, wydaje się ważniejszy
23 maja 2011, 10:09Ludzie mający władzę mniej się uśmiechają, przerywają innymi i głośniej mówią, dlatego kiedy w codziennym życiu spotykamy kogoś, kto zachowuje się podobnie, czyli łamie podstawowe zasady społeczne, automatycznie uznajemy, że jest kimś ważnym.
![](/media/lib/28/muszka-owocowa-92d99b516cbdeb4d761a5a1572fd52e3.jpg)
Białko odnawiające zdolność uczenia po bezsennej nocy
6 maja 2011, 12:27Białko NOTCH, które pomaga we wczesnym rozwoju mózgu, może zwalczyć stan rozproszenia wywołany pozbawieniem snu (Current Biology).
![](/media/lib/52/tresura-358b020661a254152c67d48973656a0e.jpg)
Społeczne podsłuchiwanie przy stole
20 kwietnia 2011, 09:18Ludzie potrafią ocenić altruistyczne tendencje innych i wykorzystać to w doborze najbardziej chętnego do współpracy partnera. Okazuje się, że psy równie dobrze radzą sobie z wytypowaniem człowieka, który najchętniej podzieli się z nimi smakołykami. Wystarczy spojrzeć, jak kto zachowuje się w stosunku do osób zgromadzonych przy tym samym stole. Ktoś, kto odstąpi współbiesiadnikowi ostatni kawałek tortu, będzie dla psa wdzięczniejszym celem od sobka zjadającego bez pytania ostatni kotlet.
![](/media/lib/24/1205235527_863223-4b3d141aa550126f409aad2dd8c43ad9.jpeg)
Bliskość autostrady uszkadza mózg
15 kwietnia 2011, 10:55Uczeni z University of Southern California odkryli, że zanieczyszczenia związane z transportem samochodowym uszkadzają mózgi myszy. Toksyna uszkadzająca mózg nie pochodzi z rur wydechowych samochodów, ale jest mieszaniną spalin, zwietrzałych elementów samochodów i nawierzchni drogi.
![](/media/lib/40/kolejka-3e653f503d4b1dea6c06ab25df43c115.jpg)
Alkohol pomaga... zapamiętywać i uczyć się
12 kwietnia 2011, 17:08O tym, że alkohol negatywnie wpływa na pamięć i uczenie się wiedzą wszyscy. Jednak, jak się okazuje, to tylko jedna strona medalu. Badacze z Waggoner Center for Alcohol and Addiction Reasearch na University of Texas przekonują, że alkohol pomaga niektórym obszarom mózgu uczyć się i zapamiętywać.
![](/media/lib/58/pistacje-bcb3cadf1139249942469a3ec930cd5b.jpg)
Więcej sodu, mniejszy lęk
6 kwietnia 2011, 15:16Podwyższony poziom sodu w organizmie (hipernatremia) zmniejsza reakcję na stres. Wg naukowców, oznacza to, że zwiększając pragnienie, słone przekąski w pubie, np. orzeszki czy paluszki, zapewniają nie tylko zyski właścicielom lokalu (klienci kupują wtedy więcej napojów), ale i samym gościom, którzy przezwyciężają w ten sposób swoje lęki społeczne.
![](/media/lib/37/spirytyzm-422251611d3d0642c476a94e091a47cd.jpg)
Chęć przynależenia do dużej grupy zabija religie?
24 marca 2011, 17:26Naukowcy z Northwestern University i University of Arizona uważają, że w dziewięciu zbadanych przez nich krajach wszyscy obywatele mogą za jakiś czas uważać się za ateistów. Te kraje to Australia, Austria, Czechy, Finlandia, Irlandia, Nowa Zelandia, Holandia i Szwajcaria. Badano akurat je, gdyż od co najmniej 100 lat ludność podczas spisów pytana jest o przynależność religijną.
![](/media/lib/76/rosol-9e7a3d9b783ccc29258785ee7fbcd59e.jpg)
Rosół pozwala zwalczyć samotność
22 marca 2011, 12:38Comfort food, jedzenie przynoszące ukojenie i spokój, czyli pewnego rodzaju pocieszacz, pozwala zwalczyć poczucie osamotnienia. Dzieje się tak, ponieważ większości osób kojarzy się ono z najbliższymi, dlatego działa jak tzw. zastępnik społeczny, rzecz zaspokajająca poczucie przynależności.
![](/media/lib/64/notatnik-15d967d419bdaa82f1451f875f57f45b.jpg)
Na dwoje babka z podpisem wróżyła
18 marca 2011, 17:57Podpisanie się własnym nazwiskiem przed wejściem do sklepu nasila poczucie tożsamości i zwiększa zaangażowanie, a więc prawdopodobieństwo zakupu u ludzi, którzy identyfikują się z kategorią oferowanych tu produktów. Jeśli ktoś jednak się z nimi nie identyfikuje, podpis doprowadzi do dalszego spadku zainteresowania i motywacji.